Denna webbplats använder cookies för att förbättra användarupplevelsen. Genom att använda vår webbplats samtycker du till alla cookies i enlighet med vår cookiepolicy. Läs mer
Den här boken är skriven av en man som ägnat stora delar av sitt yrkesliv åt att skriva korta, säljande texter och därför känns det självklart att låta honom själv presentera sin bok.
När man tittar på böcker i managementhyllan är 99 procent skrivna av män som sida upp och sida ner berättar hur förträffliga de är och hur framgångsrika de varit och vilka medelmåttor alla andra är egentligen. Här kommer en sådan bok till. Det vill säga, den är skriven av en man. Men där upphör likheterna. Jag är i jämförelse med storheterna i managementvärlden en ganska medelmåttig person. Min karriär lämnar en hel del övrigt att önska, liksom de verksamheter som jag grundat. Dessutom är jag frånskild trebarnsfar så även det privata planet har sina sidor.
Du kanske frågar dig, ”varför ska jag då läsa en bok av den här losern?” Jo, för jag har insett mina begränsningar. Det heter att man ska lära av sina misstag och med det synsättet har jag en professur i både företags- och varumärkesbyggande. Genom att i många fall vara en idiot har jag lärt mig att det inte är så svårt som man tror att bygga varumärken och driva företag, och att det mest har vi med oss genetiskt. Du kan redan! Vad jag kan hjälpa dig med är att sätta ord på det du kan så att din kunskap blir fiffiga verktyg.
Jag som skrivit den här boken har jobbat med reklam och varumärken sen tidigt 80-tal, jag startade ungefär samtidigt som Depeche Mode gav ut sin första singel. Tusen poäng om du vet vad den heter. Min kunskap har jag hämtat från de mest oväntade håll. Jag tror faktiskt att jag lärde mig mer om kommunikation när jag skilde mig än när jag satt duktigt i skolbänken på reklamskolan Berghs. Ju mer jag arbetat och arbetar med varumärken desto mer förstår jag hur mycket du som läser redan kan, även om du själv kanske inte tror det.
Min tanke är att i min bok visa hur mycket av det du gör som redan är bra, hur duktig du är på att bygga varumärke och vilken bra företagare du är. Jag tänkte illustrera med exempel ur mitt eget liv som visar vad jag lärt mig och hur jag kommit fram till mina slutsatser. I slutet av varje kapitel har jag dessutom lagt till en enkel övning som du och dina medarbetare kan fundera kring för att komma framåt. När du läst och funderat lite kommer du också tänka men det här var ju skit- på gränsen till idiotenkelt.
// Från idioten själv, Micke Friberg
Dela på FacebookAv: Mikael Friberg
Omslag: Sofia Scheutz
Recensionsdatum: 24 september, 2013
Format: Danskt band, 200 sidor
Utgivning: 24 september, 2013
ISBN: 978-91-87343-09-4